Programma's

Bestuur en Ondersteuning

Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan

We staan dicht bij de inwoners en  inwoners zijn meer tevreden over dienstverlening en communicatie.

Hoger waarderingscijfer inwoners- en klanttevredenheid in 2022 in vergelijking met de nulmeting uit 2020.

Er is in 2022 geen burgerpeiling uitgevoerd, zoals in de tweede bestuursrapportage is aangekondigd. De peiling voeren we medio 2023 uit. In 2022 is er een visie op dienstverlening en een programmaplan opgesteld. De dienstverlening verbeteren we de komende jaren in effectiviteit, efficiëntie, toegankelijkheid en innovatie. In 2022 is de telefonische bereikbaarheid gemeten. De verbeterpunten zijn omgezet in concrete verbeteringen welke door de KCC’s en andere teams zijn opgepakt. Ook is er veel aandacht besteed aan procesverbetering. Er is gewerkt aan nieuwe processen rondom de Omgevingswet en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Daarnaast lopen er voortdurend projecten procesverbetering. In 2022 waren dat o.a. meldingen overlast, inkomende post en mail, huwelijken, evenementen, ondernemersfonds en meerdere processen in het sociaal domein.

Hoger waarderingscijfer inwoners in onderzoek naar bereik en waardering gemeentekanalen in vergelijking met de nulmeting 2020.

Zoals onder het vorige resultaat beschreven, zijn we bezig met het voorbereiden van de volgende burgerpeiling in 2023. Hierin meten we de waardering op een aantal aspecten.

We vergroten de kwaliteit van lokale democratische processen en versterken samenwerking gemeente met inwoners.

Er is een hoger waarderingscijfer in vergelijking met de nulmeting uit 2020 over het deelnemen  van inwoners, bedrijven en belanghebbenden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid of gemeentelijke plannen.

In diverse trajecten vindt participatie plaats volgens de gereedschapskist bij het in 2021 vastgestelde participatiebeleid. We hebben de evaluatie van een vijftal participatiepilots voorbereid en hebben daarbij aandacht besteed aan de beleving van inwoners bij deze pilots.

Er zijn vijf participatietrajecten doorlopen conform de speerpunten uit het participatiebeleid. Daarbij is het afwegingskader, het stappenplan en de gereedschapskist gebruikt. Deze trajecten zijn geëvalueerd.

We begeleiden vijf participatietrajecten vanaf het begin. We volgen de uitvoering en evalueren het proces samen met de inwoners. We volgen hierbij het tempo vanuit de samenleving. Daarom loopt de evaluatie door in 2023. De resultaten hiervan en de leerpunten gebruiken we voor nieuwe participatietrajecten. Daarnaast volgen we een extra participatietraject als reserve. Bij elk van die pilots is het afwegingskader benut en hebben we met behulp van het stappenplan en de gereedschapskist een goede participatieaanpak bepaald. Bij meerjarige trajecten evalueren we daarom tussentijds na het afronden van een fase. Ook agenderen we de evaluatie in het derde kwartaal van 2023.

We vergroten de leefbaarheid in de kernen.

Eind 2022 hebben de kernen samen met de gemeente uitvoering gegeven aan de speerpunten voor 2022 uit de kernagenda’s en werken samen aan de punten voor de langere termijn.

Inmiddels zijn meer dan 100 kernagendapunten gerealiseerd. We onderzoeken wat inwoners nodig hebben voor het realiseren van de kernagendapunten, waarbij ze zelf aan zet zijn. De punten die een lange-termijn aanpak vereisen, zijn via een uitvoeringsmonitor meerjarig ingepland. Hierover voeren we ook het gesprek met de kernen over de prioritering en de inzet vanuit de kern bij de realisatie. We blijven zicht houden op de realisatie van de punten uit de kernagenda’s en kunnen acteren op knelpunten.

In 2022 ondersteunen we leefbaarheidsinitiatieven maximaal; de kernen benutten tenminste 85% van het leefbaarheidsbudget.

We hebben 70% van het leefbaarheidsbudget benut door extra inzet op communicatie in de tweede helft van het jaar. Daarnaast bestaat een groot deel van de ingetrokken aanvragen uit initiatieven waarvoor een andere gemeentelijke subsidie passender was.

We werken aan een toekomstbestendige en wendbare gemeente.

We werken via programma’s aan de strategische maatschappelijke opgaven samen met onze maatschappelijke partners en inwoners, zowel lokaal als regionaal.

Er zijn zeven programma’s in uitvoering of ontwikkeling. De in eerdere jaren ontwikkelde programma's Kerngericht werken en Sociale kracht zijn in 2022 volop in uitvoering, samen met maatschappelijke partners en inwoners. In 2022 startten we met uitvoering van het programma Duurzaamheid en troffen voorbereidingen voor een programmatische aanpak wonen en voorzieningen, wonen en zorg en het programma dienstverlening. We begonnen met de voorbereiding  van een programmatische aanpak voor de volgende fase van de invoering van kerngericht werken en participatie. We verwerkten de speerpunten vanuit de nieuwe coalitie in onze programma’s en vertaalden deze in de programmabegroting 2023. De nieuwe manier van werken maakte het mogelijk in te springen op actuele crises, zoals het vluchtelingenvraagstuk en de wooncrisis. Het programma Organisatieontwikkeling was volop in uitvoering. Om een steeds meer wendbare organisatie te worden richtten we in het vierde kwartaal 2022 het coördinatiepunt lerende organisatie in voor onze medewerkers. In 2022 troffen we de voorbereidingen van de inrichting van flexibele kern. Deze wordt begin 2023 operationeel.

We spelen een actieve rol in regionale verbanden, richting provincie en het rijk en we benutten onze netwerkorganisaties.

De FruitDelta Gebiedsagenda is eind 2022 door het Algemeen Bestuur vastgesteld en gedeeld met de gemeenteraden in regio Rivierenland. Samenwerking binnen en buiten de regio vindt voortdurend plaats, zoals op de herverdeling van het gemeentefonds en de financiering van het sociaal domein. Onze gemeente heeft zitting in zeven Dagelijks Besturen van gemeenschappelijke regelingen: Regio Rivierenland, Regionaal Archief Rivierenland, Werkzaak, Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland , GGD, Belasting Samenwerking Rivierenland en Avri. Ook participeren we in de P10, de netwerkorganisatie van plattelandsgemeenten in Nederland.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 09:12:56 met de export van 07/04/2023 14:51:20