Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan
Inwoners die zich in een sociaal kwetsbare situatie bevinden, zo zelfstandig mogelijk wonen en in de eigen omgeving herstellen en meedoen in de samenleving. | |
We hebben inzicht in het aantal inwoners met een indicatie beschermd wonen en implementeren het woonplaatsbeginsel per 1-1-2023. De inkoop is regionaal uitgevoerd. | |
---|---|
In 2022 zijn er voor West Betuwe twaalf indicaties beschermd wonen afgegeven. Bij zeven indicaties is beschermd wonen toegekend en bij vijf beschermd thuis. Het verschil tussen deze vormen is dat bij beschermd wonen de inwoner onder begeleiding in een instelling woont. Bij beschermd thuis blijft de inwoner in het eigen huis wonen en wordt de ondersteuning daar geleverd. Ook in deze vorm is 24/7 inzet van ondersteuning mogelijk, maar dan op afroepbasis. Daarnaast is bij vijf indicatieaanvragen een negatief advies gegeven. In deze situaties is andere ondersteuning ingezet.Het woonplaatsbeginsel treedt op 1 januari 2024 in werking. Concreet betekent dit dat alle gemeenten per 2024, stapsgewijs, de middelen voor beschermd wonen ontvangen. Dit op basis van een objectief verdeelmodel. Met centrumgemeente Nijmegen maakten we over de inzet van deze middelen afspraken. Deze afspraken zijn vastgelegd in een centrumregeling en een dienstverleningsovereenkomst. | |
We hebben inzicht in de gevolgen van het aantal inwoners met indicatie beschermd wonen voor de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. | |
In het eerste halfjaar 2022 is 18% van de vrijkomende huurwoningen toegewezen aan individuele personen uit de bijzondere doelgroepen (statushouders en GGZ-uitstroom). Het uitstroompunt beschermd wonen is bij Regio Rivierenland ondergebracht. Doel van dit uitstroompunt is monitoring van de uitstroom beschermd wonen naar reguliere huisvesting. Uit de cijfers komt naar voren dat in twee concrete situaties een woningtoewijzing via het uitstroompunt is gerealiseerd. Dit sluit niet aan bij de regionale verwachtingen. Oorzaken kunnen zijn:- mensen stromen buiten het uitstroompunt uit naar een reguliere woning;- we hebben minder beschermd wonen plaatsen dan het aantal waarvan is uitgegaan bij de inrichting van het regionale uitstroompunt;- de rol van het regionale uitstroompunt is nog onvoldoende bekend bij partijen.Op dit moment hebben we nog onvoldoende inzicht in de uitstroom beschermd wonen om gerichte afspraken met de woningcorporaties te maken. Dit pakken we in 2023 regionaal op, in samenwerking met corporaties, gemeenten, het uitstroompunt en de aanbieders beschermd wonen. | |
We bevorderen het gezond opgroeien van kinderen en we stimuleren een gezonde leefstijl van kinderen. | |
Tenminste 60% van de scholen in West Betuwe voert gezond beleid uit rond voeding/beweging/gezonde leefstijl.We voeren dit uit volgens de brede benadering van Positieve gezondheid. | |
In 2022 jaar voerde 62,5 % van de scholen in West Betuwe gezond beleid rondom voeding/beweging en gezonde leefstijl. In tegenstelling tot wat we in de tweede bestuursrapportage vermeldden, hebben negen van de tweeëndertig basisscholen een vignet gezonde school. Twee andere scholen zijn hier mee bezig. Drie scholen maakten de keuze om wel met de thema’s uit dit pakket te werken, maar niet het volledige vignet te halen. Veel basisscholen gaven prioriteit aan het inhalen van achterstanden die zij opliepen door corona. Hierdoor zijn helaas ook vignetten verlopen. De scholen besteedden dit jaar tenslotte veel aandacht aan welbevinden. | |
De doorontwikkeling van ons gezinsloket door het organiseren van drie mama (ouder-kind) café's en tien koppelingen met buurtgezinnen. | |
De pilot Steunouder heeft in 2022 geleid tot negen koppelingen tussen overbelaste ouders en ondersteunende gezinnen, waarvan er vier doorlopen in 2023. De pilot is afgerond. De Ouder- en kindcafés in Herwijnen en Geldermalsen vonden sinds maart elke maand plaats, in de zomer buiten. Per april is er ook een maandelijks ouder- en kindcafé in Waardenburg. In Geldermalsen en Herwijnen is er een stabiele opkomst. De locatie in Waardenburg loopt niet, hier geven we in 2023 geen vervolg aan. In 2023 gaan we samen met betrokken ouders op zoek naar hoe en waar een derde locatie kan plaatsvinden. | |
We dragen zorg voor een passende ondersteuning aan inwoners (naar tevredenheid van inwoners) vanuit de visie en ontwikkellijnen van het beleidsplan Bouwen aan Sociale Kracht. | |
Ervaringen met lopende en nieuwe (regionale) pilots voor nieuwe (inkoop- en samenwerkings)afspraken voor toegang tot gespecialiseerde hulp. | |
Er zijn vijf pilot thema's geselecteerd. Deze zijn uitgewerkt naar een eerste aanzet voor een (maatschappelijke) businesscase. Bij deze uitwerking zijn zorgaanbieders betrokken. Het doel is om op termijn, gedurende de pilots en na afronding van de pilots in 2023 en 2024, te komen tot een andere bekostigingsvorm. | |
Toename van cliënttevredenheid bij toeleiding tot en inzet van Wmo en jeugdzorg ten opzichte van vorig jaar. | |
Over 2022 hebben we geen cliëntervaringsonderzoek kunnen uitvoeren vanwege personeelsgebrek. We informeren het ministerie hierover. Het niet uitvoeren van het onderzoek heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. | |
We dragen zorg voor passende ondersteuning vanuit de kaders van het beleidsplan en inkoopstrategie. | |
We ronden de regionale inkoop voor ondersteuning Jeugdzorg en Wmo af voor 1 januari 2023. Daarmee realiseren we een gesegmenteerd passend aanbod met een bijbehorende contractvorm en wijze van bekostiging. | |
Als gevolg van een klachtenprocedure zijn de nieuwe overeenkomsten niet gerealiseerd per 1 januari 2023. De ingangsdatum wordt 1 juli 2023. Aanbieders zijn hierover geïnformeerd. Om de ondersteuning aan onze inwoners te garanderen zijn de huidige overeenkomsten met maximaal 1 jaar verlengd. |