Bestuur en Ondersteuning
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Bestuur en Ondersteuning | Begroting voor wijziging 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Rekening 2022 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.1Bestuur | -3.662 | -5.382 | -4.439 |
0.2Burgerzaken | -1.356 | -1.374 | -1.333 |
0.4Overhead | -16.269 | -16.014 | -14.249 |
Totaal Lasten | -21.287 | -22.770 | -20.021 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | 2 | 2 | 5 |
0.2 Burgerzaken | 596 | 596 | 739 |
0.4 Overhead | 207 | 2.894 | 3.008 |
Totaal Baten | 3.492 | 3.492 | 3.752 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -20.481 | -19.278 | -16.270 |
Totaal toevoegingen | -2.238 | -4.081 | -5.525 |
Totaal onttrekkingen | 1.552 | 9.153 | 5.613 |
Gerealiseerd resultaat | -21.166 | -14.206 | -16.182 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 1 Bestuur en Ondersteuning | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Rekenkamer | I | 125 | |
Raad | I | 82 | |
Basisadministratie persoonsgegevens | I | 20 | |
Huisvestingslasten | I | 60 | |
Wet Open Overheid (WOO) | I | 107 | |
Organisatieontwikkeling | I | 629 | |
Privacy Officer | I | 43 | |
Bedrijfsvoeringskosten klimaatakkoord | I | 203 | |
Tussen programma's | |||
Covid-19 uitgaven organisatiebreed | I | 10 | |
Organisatiekosten | I | 211 | |
Storting in BR flexibele kern | I | 973 | |
Aanwending reserve Budgetoverhevelingen tbv programma 2-10 | I | 2.787 | |
Overig | |||
Loonkosten griffie | I | 33 | |
Wethouderspensioen | I | 140 | |
Accountantskosten | I | 25 | |
Publiekszaken | I | 79 | |
Lagere verkoopkosten voormalig gemeentehuis Lingewaal | I | 33 | |
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe | I | 100 | |
Juridische zaken | I | 37 | |
Verzekeringen | I | 44 | |
Concerncontrolling | I | 24 | |
Kantoorkosten | I | 32 | |
Organisatiekosten - Overige personeelsbudgetten | I | 448 | |
Organisatiekosten - Overige personeelsbudgetten storting in BR Flex kern | I | 269 | |
Voorziening verlofsparen | I | 179 | |
Diverse kleine verschillen | 84 | ||
Subtotaal | 4.376 | 2.401 | |
Totaal saldo verschillen | -1.975 |
Budgetoverhevelingen
We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:
Rekenkamer
In 2022 zijn er geen uitgaven geweest op het budget rekenkamer omdat er nog geen rekenkamer is. Deze is in ontwikkeling en zal naar verwachting in de loop van 2023 starten. Het extra budget van 125.000 euro is nodig voor o.a. frictiekosten en werving.
Raad
- Raadsinformatiesysteem (RIS)
In 2022 is er een overschot op het budget van het RIS van 54.500 euro. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2023. Dit budget heeft de raad nodig voor de extra kosten van de herinrichting van de raadszaal voor zover dit betrekking heeft op het RIS.
- Fractievergoedingen
Het volledige fractiebudget is in 2022 niet benut voor een bedrag van 27.500 euro.
Basisadministratie persoonsgegevens
Dit budget van 20.000 euro is benodigd voor extra werkzaamheden in 2023 voor onder andere de coaching van de adviseur verkiezingen.
Huisvestingslasten
In 2022 hadden we minder uitgaven (60.000 euro) voor Kuipershof 2 en 4 als gevolg van het project (t)huisvesting. Dit budget gebruiken we in 2023 voor de uitgaven voor de tijdelijke huisvesting als gevolg van de verbouwing van het gemeentehuis.
Wet Open Overheid (WOO)
De kosten die in 2022 zijn gemaakt hebben betrekking op de werkzaamheden van de externe projectleider. De projectleider is in oktober 2022 gestart met zijn werkzaamheden. De kosten voor 2022 zijn dus maar voor drie maanden. Dit verklaart het positieve verschil voor 2022 van 107.500 euro. Vanaf 2023 vindt de verdere implementatie van de Wet open overheid binnen onze organisatie plaats. Hier moeten nog veel werk worden verzet, vandaar dat er een verzoek tot budgetoverheveling is ingediend.
Organisatieontwikkeling
In de begroting hebben we een aantal budgetten voor organisatieontwikkeling. In 2022 zijn niet de volledige budgetten benut voor een bedrag van 629.000 euro.
- De implementatie van het coördinatiepunt lerende organisatie is vertraagd en loopt door in 2023.
- Het project procesverbetering is vertraagd in verband met opleiding en inzetbaarheid van de leanexperts. Dit loopt door in 2023.
- In 2022 hebben diverse inspanningen en projecten plaatsgevonden binnen het programma Samen West Betuws Werken (SWBW). Het programma SWBW duurt 4 jaar. Deel van de projecten lopen door in 2023 vanwege beperkte beschikbare capaciteit in 2022 door de oekraine-crisis en niet-ingevulde vacatures.
- Vanwege vertraging bij programma SWBW en niet-ingevulde vacatures is ook de talentenpool en de flexibele kern later opgestart. Dit loopt door in 2023.
Privacy Officer
De werving van de privacy-officer is vanwege de krapte op de arbeidsmarkt in 2022 niet gelukt waardoor er een voordeel is van 43.000 euro. Dit hevelen we over naar 2023.
Bedrijfsvoeringskosten klimaatakkoord
In de meicirculaire 2022 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het Klimaatakkoord in 2022. Deze middelen zijn, als onderdeel van de bijdragen voor de periode 2023-2030, door het Rijk onder voorwaarden uitgekeerd en kunnen meerjarig ingezet worden. Één van de voorwaarden van het Rijk is dat de middelen ingezet worden ten behoeve van de Energietransitie. Gezien de te verwachten kosten (onderzoeken, communicatie, personeel, organisatie) voor het Programma Duurzaamheid en de toenemende reguliere bedrijfsvoeringskosten wordt voorgesteld dit bedrag (203.000 euro) over te hevelen naar 2023.
Covid-19
Persoonlijke hygiëne en beschermingsmiddelen
Voor het coronaproof werken maakten we in 2022 voor ongeveer 10.000 euro aan kosten voor onder andere handdesinfectiezuilen, desinfectiegel, spatschermen en sneltesten. Deze kosten dekken we uit de Covid-19 compensatiegelden vanuit het Rijk.
Tussen programma's
Organisatiekosten (salarissen)
Het totale salarisbudget bedraagt ongeveer 21,5 miljoen euro. Op het totale salaris budget is een voordeel van 973.000 euro in 2022. Dit voordeel is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Flexibele Kern conform het raadsbesluit bij de decemberwijziging 2022. In deze decemberwijziging heeft de raad besloten om het overschot van de personeelsbudgetten bij de jaarrekening 2022 te storten in de bestemmingsreserve Flexibele kern personeel (beslispunt 4).
Flexibele kern
De flexibele kern is bedoeld om de kosten te dekken voor werkzaamheden/opdrachten waar we geen vaste formatie voor hebben, maar wel graag door vast personeel willen laten uitvoeren en niet door inhuur. Er is de komende vier jaar als gevolg van het College Uitvoerings programma meer dan genoeg werk voor de flexibele kern. Door natuurlijk verloop kan een doorstroom ontstaan naar vaste functies, we behouden zo de opgedane kennis voor de organisatie. De flexibele kern vullen we steeds aan op basis van onze werkvoorraad en strategische personeelsplanning waarin we vraag en aanbod tegen elkaar afwegen. Zo creëren we maximale wendbaarheid om te kunnen meebewegen met de bestuurlijke ambities en wensen vanuit de kernen. De komende jaren storten we in totaal 3 miljoen in deze reserve vanuit de perspectiefnota 2023. Ook is aangegeven dat we overschotten op personeelsbudgetten en overschotten op inhuurbudgetten hierin storten.
Verschillen programma's
Het overschot van 973.000 euro is een optelling van alle voor- en nadelen van de salarislasten (organisatiekosten) van alle programma's. Dit komt grotendeels doordat we de salarislasten van onze medewerkers toegerekend hebben aan de budgetten voor Oekraïne, Crisis Noodopvang (CNO) Vuren en Energietoeslag. Dit bedroeg in 2022 ongeveer 800.000 euro. Deze toerekening konden we niet meer tijdig in de begroting verwerken binnen de programma's. Hierdoor is onderstaande verschuiving binnen de programma's ontstaan waardoor er voor- en nadelen zijn op de organisatiekosten in deze programma's.
Samenvatting per programma van de verschillen:
Programma 1 Storting in bestemmingsreserve flexibele kern (programma 1) | 211.000 973.000 | ||||
Totaal saldo | 0 |
---|
Voor programma 1 bedraagt het voordeel op de organisatiekosten 211.000 euro. Daarnaast is er een nadeel van 973.000 euro vanwege de storting van het totale voordeel op de organisatiekosten in de bestemmingsreserve Flexibele Kern.
Aanwending reserve budgetoverhevelingen tbv programma 2-10
De bestemmingsreserve budgetoverhevelingen is opgenomen in programma 1 en de lasten zijn verdeeld over de overige programma's. Hierdoor is er een nadeel op programma 1 en een voordeel op de overige programma's. Per saldo is het budget neutraal.
Overig
Loonkosten griffie
Op de loonkosten van de griffie is een incidenteel nadeel van ongeveer 33.000 euro. Dit komt doordat:
- één werknemer is vrijgesteld van werk vanwege vervroegd pensioen, maar staat nog wel op de loonlijst. Hierdoor is er sprake van dubbele lasten.
- één vacature is ingevuld door externe inhuur
Wethouderspensioen
Het totale voordeel op deze post bedraagt 140.000 euro. Dit voordeel komt door:
- als gevolg van de actuariële berekening bleek dat de voorziening wethouders pensioenen te hoog was. Dit wordt veroorzaakt door de hogere rekenrente waarmee moet worden gerekend en de afgenomen levensverwachtingen. Conform de vigerende regelgeving valt dit bedrag vrij.
- lagere premies voor de opbouw van de pensioenen en risico nabestaanden pensioen van de huidige en voormalige wethouders.
Accountantskosten
Op de post accountantskosten hebben we ruim 25.000 euro meer uitgegeven dan begroot. Het verschil verklaren we voor een bedrag van 12.000 als gevolg van extra controles van het toegenomen aantal specifieke uitkeringen van het Rijk. Verder lieten we een tussentijdse toets op de Wet Normering Topinkomens doen voor 2.000 euro en stegen de kosten ongeveer 2.000 euro door prijsindexatie. Het restantverschil van 9.700 verklaren we doordat het eerste voorschot van de controle 2022 over 60% is berekend, ten opzichte van 50% in eerdere jaren.
Publiekszaken (Paspoorten, rijbewijzen en burgerlijke stand)
Het voordeel op publiekszaken bedraagt 79.000 euro. Dit komt door:
- Het feitelijk aantal afgegeven paspoorten is verdubbeld ten opzichte van de begroting. Dit levert een incidenteel voordeel op van 72.000 euro.
- Er zijn duizend rijbewijzen minder afgegeven dan de prognose van de RDW. Dit resulteert in een incidenteel nadeel op van 48.000 euro.
- Het daadwerkelijk aantal gesloten huwelijken is aanzienlijk meer geworden dan verwacht. Dit levert een incidenteel voordeel op van 55.000 euro.
De afwijkingen ten opzichte van de verwachtingen zijn allen het gevolg van de onvoorspelbare situatie rondom corona.
Lagere verkoopkosten voormalig gemeentehuis Lingewaal
De verkoopkosten van het voormalig gemeentehuis Lingewaal zijn 33.000 euro minder dan we hadden ingeschat. Bij de eerste bestuursrapportage 2022 is rekening gehouden met een bedrag van 62.000 euro, terwijl dit in werkelijkheid 29.000 euro is geworden.
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe (BWB)
Het nadeel van 104.000 euro komt door:
- In de voortgangsrapportage van het derde kwartaal 2022 van BWB is het voordelig resultaat niet aan de gemeenten teruggegeven, zoals in het concept aangegeven, maar door het algemeen bestuur in de reserve van BWB gestort. In onze begroting hielden we rekening met deze teruggave waardoor er een incidenteel nadeel is van 81.000 euro.
- In 2022 is het onderzoek naar de positionering van de financiële administratie uitgevoerd. In de gemeentelijke begroting zijn deze lasten in 2023 begroot. Dit leidt tot een nadeel van 23.000 euro in 2022, terwijl in 2023 dit een voordeel zal zijn.
Juridische zaken
Het positieve verschil van 37.000 euro is te verklaren door twee aspecten.
- Dwangsom niet tijdig beslissen
Ten eerste is een lager bedrag betaald aan dwangsommen voor het niet tijdig beslissen. Dit betekent dat de meeste besluiten binnen de wettelijke termijn zijn genomen.
- Uitbestede werkzaamheden
Ten tweede is het bedrag wat is begroot voor het uitbesteden van de afhandeling van aansprakelijkstellingen aan een verzekeraar niet volledig nodig geweest in 2022. Het aantal aansprakelijkstellingen dat moest worden voorgelegd aan de verzekeraar viel iets lager uit.
Verzekeringen
Deze kosten hebben betrekking op de premies voor onze aansprakelijkheidsverzekeringen.
In 2022 hebben we deze verzekeringen opnieuw aanbesteed. Dit heeft er toe geleid dat we zijn overgestapt naar een andere verzekeraar. Dit levert de gemeente over 2022 een premievoordeel op van ruim 44.000 euro.
Concerncontrolling
Het werkbudget concerncontrolling is bedoeld voor het doen van onderzoek en advisering. Voor 2022 planden we een onderzoek naar verzekerbare risico's van de gemeente. Vanwege andere prioriteiten schoven we dit onderzoek door naar 2023. Omdat het werkbudget een structureel budget is, is er een incidenteel voordeel van 23.600 ten gunste van het jaarrekeningresultaat.
Kantoorkosten
Het voordeel op de kantoorkosten van 32.000 euro komt door minder drukwerk en minder kosten voor de aanschaf van meubilair en dergelijke. Het thuiswerken is door de coronatijd een normale werkwijze geworden, waardoor er minder wordt geprint. Door de verbouwing van het gemeentehuis is er alleen nieuwe meubilair gekocht wat strikt noodzakelijk is.
Organisatiekosten (overige personeelsbudgetten)
Op de overige personeelskosten is een overschot van 269.000 euro. Dit betreft voor- en nadelen op onder andere de volgende onderdelen: representatie personeel, opleidingen, reis- en verblijfkosten, medische advisering en werving en selectie. Dit voordeel is toegevoegd aan de bestemmingsreserve Flexibele Kern conform het raadsbesluit bij de decemberwijziging 2022. In deze decemberwijziging heeft de raad besloten om het overschot van de personeelsbudgetten bij de jaarrekening 2022 te storten in de bestemmingsreserve Flexibele kern personeel (beslispunt 4).
Voorziening verlofsparen
In de CAO is de mogelijkheid voor verlofsparen opgenomen voor medewerkers. Zij kunnen de bovenwettelijke verlofuren omzetten naar verlofsparen. Op grond van financiële regelgeving moet voor verlofsparen een voorziening worden gevormd. Op basis van het saldo verlofuren van 31 december 2022 is een berekening gemaakt van de hoogte van deze voorziening. Dit komt uit op een bedrag van afgerond 179.000 euro.Wij gaan er vanuit dat het komende jaar nog verlof opgenomen gaat worden en niet al het bovenwettelijk verlof omgezet zal worden in spaarverlof. Voor het restrisico is daarom een bedrag opgenomen in het benodigde weerstandsvermogen in de risicoparagraaf.