Toelichting op de financiële afwijkingen

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.

Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Begroting voor wijziging 2022

Begroting na wijziging 2022

Rekening 2022

Taakvelden BBV (excl. reserves)

Lasten (x € 1.000)

0.63 Parkeerbelasting

-2

-3

-3

2.1 Verkeer en vervoer

-8.944

-15.280

-10.573

2.2 Parkeren

-90

-98

-79

2.3 Recreatieve havens

-94

-94

-94

2.5 Openbaar vervoer

-71

-1.073

-300

Totaal Lasten

-9.201

-16.548

-11.049

Baten (x € 1.000)

0.63 Parkeerbelasting

222

210

160

2.1 Verkeer en vervoer

717

633

1.043

2.2 Parkeren

21

22

31

2.3 Recreatieve havens

0

0

0

2.5 Openbaar vervoer

2

2

16

Totaal Baten

962

867

1.250

Gerealiseerd saldo van baten en lasten

-8.238

-15.681

-9.800

Totaal toevoegingen

-865

-4.023

-4.187

Totaal onttrekkingen

1.364

6.091

4.558

Gerealiseerd resultaat

-7.739

-13.612

-9.430

Toelichting

Bedragen x € 1.000

Toelichting afwijkingen Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat

Incidenteel/
structureel

Nadeel

Voordeel

Budgetoverhevelingen

Verkeersregelinstallatie (VRI)

60

Projectleider A2

51

Tussen programma's

Organisatiekosten

132

Fietspaden onder de Waalbruggen (tlv reserve)

50

Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost (tlv reserve)

1.422

Meekoppelkans hinderbeperking spoorbrug (tlv reserve)

1.281

Spoor -Afkoop onderhoud (tlv reserve)

100

Fietsenstalling bij Station (tlv reserve)

731

Parkeerbeleid (tlv reserve)

15

Mobiliteitsprogramma: toegangelijkheid en piekbelasting (tlv reserve)

45

Digitalisering verkeer (tlv reserve)

30

Overig

Heffingen parkeren

I

40

Leges kabels/nutsbedrijven

I

148

Electrakosten openbare verlichting

I

62

Straatreiniging/onkruidbestrijding

I

58

Verkeersbeleid

I

69

Verkeersmaatregelen

I

35

Clandestiene vervuiling en vernieling

I

39

Diverse kleine verschillen

26

Subtotaal

105

4.289

Totaal saldo verschillen Programma 3

4.184

Budgetoverhevelingen

We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:

Verkeersregelinstallatie (VRI)
Er is gestart met de vervanging van de verkeersregelinstallatie in Enspijk (A15/N327). Eindafrekening van de provincie volgt in 2023.

Projectleider A2
De werkzaamheden van het project A2 lopen door in 2023 waaronder de kosten voor de projectleider voor een bedrag van 51.000 euro.

Tussen programma's

Organisatiekosten
Voor een toelichting verwijzen wij naar de toelichting in programma 1 onder "Organisatiekosten (salarissen)".

Onderstaande incidentele projectbudgetten worden onttrokken aan de algemene reserve of reserve Precario. Binnen dit programma geeft dit een voordeel en op Programma 10 een nadeel aangezien dit bedrag niet onttrokken wordt aan de reserve.

Fietspaden onder de Waalbruggen
Het project bevindt zich in de afronding van de aanleg van het fietspad en omgeving.

Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost
Het budget is gereserveerd voor onderzoeken, ontwerpen, maar ook als eerste bijdrage aan de feitelijke uitvoering. In 2022 is gewerkt aan nadere onderzoeken. Het totale proces is meerjarig en kon niet in 2022 worden afgerond. Dit project wordt gedekt uit de reserve Precario. Doordat dit project net is gestart, is er binnen dit programma een voordeel van 1.422.000 euro.

Meekoppelkans hinderbeperking spoorbrug
In nieuw beleid 2020 was voor het Programma Hoogfrequent Spoor 1.3 miljoen euro opgenomen voor hinderbeperkende maatregelen bij de spoorbrug in Waardenburg. Bij dit project zijn meerdere partijen betrokken, zoals gemeente Zaltbommel, provincie Gelderland en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het Tracébesluit is nu onherroepelijk en de uitvoering zal in 2023 een start krijgen.
Voor dit programma een voordeel van 1.281.000 euro.

Spoor -Afkoop onderhoud
Prorail heeft het spoorproject waar de geluidsschermen toe behoren nog niet (financieel) afgerond.

Fietsenstalling bij Station
In nieuw beleid 2021 is 800.000 euro opgenomen voor de bouw van de fietsenstalling. De voorbereiding hiervan is gestart in 2022.

Parkeerbeleid
Het onderzoek betreft eenmalige budget. Het onderzoek heeft niet plaatsgevonden in 2022 vanwege de onduidelijkheid rondom betaald parkeren. Nu we weten dat dit blijft, gaan we in 2023 onderzoeken naar de mogelijkheden van "digitaal parkeren".

Digitalisering verkeer
De digitaliseringsopgave is een meerjarig traject, het accent heeft in 2021 en 2022 vooral gelegen op het in beeld krijgen van de opgave en niet op de daadwerkelijke uitvoering. In de tweede helft van 2022 zijn we gestart met een inkoopaanvraag voor de inventarisatie van bebordingen. Dit proces heeft langer tijd in beslag genomen dan gepland.

Mobiliteitsprogramma: toegangelijkheid en piekbelasting
Bij de perspectiefnota 2022 is 45.000 euro ter beschikking gesteld vanuit de algemene reserve. Dit project wordt in 2023 uitgevoerd.

Overig

Heffingen parkeren
Er is een bedrag van 40.000 euro minder binnengekomen voor heffingen parkeren.Dit is ontstaan door een aantal omstandigheden:

  • Er is duidelijk een hogere betalingsbereidheid van de parkeerbelasting en daardoor minder overtreders geconstateerd.
  • Personele bezetting is in 2022 een stuk lager geweest waardoor er minder fiscale controles zijn uitgevoerd en dus minder naheffingsaanslagen zijn opgelegd.
  • De handhavingsapplicatie Redora heeft gehaperd waardoor er minder controles door team toezicht en handhaving zijn uitgevoerd.
  • Het doorzetten van de fiscale naheffingen moet sinds het 3e kwartaal van 2022 handmatig gebeuren omdat de koppeling er niet meer is. Dit heeft een enorme belasting op onze capaciteit waardoor er ook minder naheffingen uitgeschreven zijn.

Leges kabels/nutsbedrijven
De gemeente heft leges aan netbeheerders voor de instemmingsbesluiten die op basis van de Algemene verordening kabels en leidingen (AVKL) worden afgegeven voor werkzaamheden aan kabels en leidingen. De opbrengsten voor deze leges zijn 124.000 euro hoger doordat er meer aanvragen voor instemmingsbesluiten van netbeheerders zijn geweest dan begroot. De inkomsten op de leges zijn sterk afhankelijk van de hoeveelheid werkzaamheden die de netbeheerders doen.
Er zijn minder kosten gemaakt dan begroot omdat er minder/geen werkzaamheden in de buitenruimte zijn gedaan die niet vallen onder de andere beheerskosten. Hierdoor konden in deze gevallen de kosten geboekt worden op de beheerposten van de betreffende discipline die hier voordeel aan had. Hierdoor zijn op de post 24.000 euro minder kosten gemaakt.
Per saldo is er dus een voordeel van 148.000 euro.

Electra kosten openbare verlichting
De energiekosten zijn 62.000 euro lager uitgevallen dan met de verhoging gedacht. Het effect van de stijgende energieprijs is nog gecompenseerd door het lagere energieverbruik van de ledverlichting.

Straatreiniging en onkruidbestrijding
Binnen de dienstverleningsovereenkomst (DVO Avri Ibor) is er op het onderdeel straatreiniging en onkruidbestrijding een eenmalig positief saldo van 58.000 euro. Dit komt door:

  • In 2022 is door Avri meer data gestuurd geveegd. Dit betekent dat alleen de plekken zijn geveegd die noodzakelijk waren,  waardoor minder veegwerk en inzet van derden nodig was.
  • In 2022 was op de afvoer van blad meer begroot dan er in werkelijkheid is afgevoerd.
  • De goten zijn dit jaar vaker geborsteld om het onkruid te verwijderen. Avri heeft wegens personeelstekort een aannemer ingehuurd voor het verwijderen van onkruid op verhardingen.

Verkeersbeleid
Door personele krapte is een aantal werkzaamheden niet uitgevoerd. In 2022 is o.a. 'piekbelasting op dijken (45.000 euro)' niet gerealiseerd. In 2023 is opnieuw budget beschikbaar en wordt dit alsnog opgepakt.
Ook zijn er geen meerkosten gemaakt door de ODR voor infraprojecten, ten opzichte van de inschatting.
Het totale voordeel bedraagt 69.000 euro.

Verkeersmaatregelen
Door personele krapte binnen de teams Realisatie en Verkeer is een aantal werkzaamheden voor 35.000 euro doorgeschoven naar 2023. Dit kan in 2023 binnen het bestaande budget gerealiseerd worden.

Clandestiene vervuiling en vernieling
In 2022 zijn er bovengemiddeld meer illegale stortingen geconstateerd dan gebruikelijk. Het gaat hier met name om gedumpte huisraad en vloeistoffen. Deze extra kosten, in totaal 13.000 euro, hebben we in geen van de gevallen kunnen verhalen op de veroorzakers.
Daarnaast is er afgelopen jaar een toename aan schades en diefstal van wegmeubilair geconstateerd. De grootste schadeposten zijn toe te rekenen aan aanrijdingen, storm en diefstal. Van 2 aanrijdingen zijn de daders achterhaald, waarop de schade verhaald is. Deze schades zijn in totaal 26.000 euro.  
Per saldo een incidenteel nadeel van 39.000 euro.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2023 09:12:56 met de export van 07/04/2023 14:51:20